42d Fighter Sq

Från NOSIG Wiki
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Huvudsida | Divisioner | 42d Fighter Sq

42d Fighter Squadron

Divisionsemblem
Aktiva 2023 - nuvarande
Nation Obunden
Del av NOSIG Armed Forces
Gren NOSIGs flygvapen
Roll Combat Air Patrol
Close Air support
Air interdiction
Suppression of Enemy Air Defenses
Hemmabas Incirlik
Smeknamn Forty Deuce
Ledning Ticker - DivC
Grumpy - Vice DivC
Breadmaker
McDubh
Punjab
Tusk
Motto Don't Panic
Färger Svart, vit, röd och guld
Moduler
Krav Syrienkartan
F-16C
42d skinpack
MASSUN92´s ASSET PACK
(Main+Personnel&Light-pack)
Military Aircraft Mod
Träningsdag
Träningsdag Onsdag varannan vecka
Tid 20.00

42d Fighter Squadron, även kända som "Forty Deuce". Deras radiocallsign är "Venom" och "Springfield" och de är en "NOSIG Air Force" Viper och Mudhen [1]Jakt/Attack-division stationerad på Incirlik Air Base i Turkiet.

42d Fighter Squadron är inte 100% verklighetstrogna och simulerar inte någon nation. Procedurer och tekniker anpassas efter divisionens behov. 42d:s målsättning är att utmana och utveckla divisionsmedlemmarna och utför därför procedurer och övningar med avancerade inslag. Alla medlemmar har olika förutsättningar för deltagande och egen träning, så inga individuella resultatkrav ställs, utöver att varje individ försöker sitt bästa.

Uppdrag

42d Fighter Sq.
4d2 Fighter Squadron Announcement Trailer

42d Fighter Squadron Promo

42d Fighter Sq utför övningar som ska förbättra kunskaperna inför NOSIG Squadnights.

Fokus ligger på samarbete, att verka i grupp, följa procedurer och användning av de moderna system som flygplanen medför.

Övningarna består i att träna på jakt- och attacktekniker, lufttankning, formationsflygning m.m. Övningarna sker i alla ljus- och väderförhållanden. Även teoretiska genomgångar och självstudier förekommer, samt samövningar med andra divisioner, främst VFA-109 då flygplanstyperna bland annat använder samma typ av datalänk.

42d har flygplan i huvudsak placerade på Incirlik, Turkiet men även i Georgien på NOSAFs basering, samt Al Minhad Air Base, UAE.

Historia

1960s

42d Fighter Sq etableras 1961 Clark Air Base i Fillipinerna. 1965 förflyttades 42d till Bien Hoa Air Base i Syd-Vietnam. 42d Fighter Sq flög F-100 Super Sabre som MiGCAP, Wild Weasels och CAS över Nordvietnam. Vid slutet av 60-talet skolades 42d om till det nya F-4E Phantom II.

1980s

42d förflyttas till NATOs huvudbas i östra Medelhavet; Incirlik Air Base. Från basen tränar 42d regelbundet med andra NATO-styrkor baserade på Cypern och med roterande hangarsfartygsgrupper som opererar i området. I mitten av 80-talet fasas F-4E Phantom II ut till förmån för F-16C.

1990s

Divisionen deltar både i början av 90-talet både i Operation Desert Storm i Irak och Operation Deliberate Force i det forna Jugoslavien. I och med kriget i Kosovo 1999 är 42d den division som flyger mest uppdrag från Aviano i Operation Allied Force. Divisionen roterar periodvis in till Bodø flygbas i norra Norge.

2000s

42d ombaseras till Al Minhad Air Base under början av 2000-talet och flyger attackuppdrag under Operation Iraqi Freedom. Efter invasionens avslut stannar 42d kvar på Al Minhad Air Base och får i uppdrag att uppehålla den södra "No Fly Zone" som skapas av koalitionen. Under de Irakiska upproren 2004-2007 spelar 42d en stor roll som flygunderstöd till US Army och US Marines, framför allt vid slaget om Ramadi 2006.

2010s

Den arabiska våren sprids över mellanöstern och det förändrade världsläget gör att 42d förflyttas ännu en gång till Incirlik Air Base i Turkiet 2012. När Operation Inherent Resolve inleds 2014 blir 42d tillsammans med VFA-109 ryggraden i koalitionens flygstridskrafter i området.

2020s

Inträde

Tagga "@@C_42d_Fighter_Sq" i General text channels/#chatt på NOSIG discord för förfrågan. Skriv att du vill gå med i divisionen och är redo för provflygning. Provflygningen [2] tillämpas så att rimlig kunskapsnivå uppfylls.

Som medlem i 42d förväntas du att vara aktiv på- och delta i majoriteten av de övningar som gruppen genomför.

Förkunskapskrav

Guider och liknande

En rundtur och cockpiten på en F-16C by McDubh

F-16C Viper Uppstart och INS-alignment by McDubh

Bugg i datalänken vid kallstart, så fixar du det by McDubh

F-16C Viper Kalibrera hjälmsiktet (HMCS) by McDubh

Inställningar för hjälmsiktet (HMCS) i F-16C by McDubh

Vad visar bränslemätaren i F-16C? by McDubh

Radion i F-16C by McDubh

Hur fungerar MFD-erna i F-16C? by McDubh

SMS-sidan, hur fungerar den i F-16C by McDubh

Programmera steerpoints i F-16C by McDubh

HUD-symbolik i F16C by McDubh

Hur man startar med en F-16C by McDubh

Hur man landar en F-16C by McDubh

Så fungerar autopiloten i F-16C by McDubh

F-16C Viper Hitta hem med TACAN by McDubh

F-16C Viper Fälla extratankarna by McDubh

Spara bränsle i F-16C by McDubh

Vad visar RWRen i F-16C? by McDubh

Använd IFF för att inte skjuta ner dina kamrater by McDubh

Hur använder man ECM-podden i F-16C? by McDubh

Varför pekar min TGP fel i F-16C? by McDubh

F-16C Viper Göra en markpoint med hjälmsiktet (HMCS) by McDubh

Skicka markpoints över datalänken by McDubh

F-16C Viper SEAD med HARM och HTS-pod by McDubh

Skjuta HARM i HAS mode, går sådär by McDubh

Skjuta HARM i POS-mode by McDubh

Skjuta AMRAAMs från F-16C by McDubh

Skjuta amraams på fler mål samtidigt genom TWS i F-16C by McDubh

Fälla oguidade bomber i ett pop up-anfall i F-16C by McDubh

Fälla laserguidade vapen med F-16C by McDubh

Fälla GPS-styrda bomber med F-16C by McDubh

F-16C Viper Boresigta mavericks del 1 by McDubh

F-16 Overhead Break & Landing by Tricker

Formation Rejoin by JAX

F-16 ILS by Gaffer

Se även

Referenser

  1. Från och med juni 2024 kommer F-15E att tas bort från divisionen. Inga intag av nya F-15E-piloter sker därför.
  2. Exempel på moment i provflygning: Kallstart, ta reda på aktiv bana, kommunicera över SRS, navigering, teoretisk fråga kring NOSIGs rutiner, vapenanvändning, landning etc. Det handlar inte om att man ska kunna alla moment felfritt, men att visa på viss kunskap och förmåga att vilja lära sig mer.
  3. Exempelvis belysning, navigering, radio, motmedel, enklare användning av vapen såsom t.ex. CCIP-bombning och FOX 3-robotar etc.